Ahad, 27 Disember 2009

Kursus Pengurusan PASTI peringkat negeri Sabah

Oleh: almansur

27 Dis (Sabtu): Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah telah menganjurkan kursus pengurusan PASTI peringkat negeri Sabah. Program yang di adakan sehari semalam tersebut antara lain bermatlamatkan untuk meningkatkan kefahaman, kemahiran dan kualiti pengurus pasti di seluruh negeri Sabah. Beberapa kertas kerja telah dibentangkan, antaranya ialah visi dan misi PASTI, sistem pengurusan PASTI, pengurusan kewangan dan halatuju PASTI. Selain dari itu taklimat berkaitan pengurusan kesihatan dan keselamatan kanak-kanak pra-sekolah, dan akta berkaitan turut didedahkan.

Antara peserta yang hadir pada kursus pengurusan PASTI peringkat negeri Sabah

Program yang diadakan di Pusat Penerangan PAS & PKR tersebut telah dihadiri oleh wakil-wakil PASTI dari seluruh Sabah. Manakala para pembentang adalah terdiri dari Ahli Lembaga Pengarah PASTI Pusat iaitu Abdul Kadir Dewa (Tim. Pengarah PASTI Malaysia, Sektor Pengurusan), Hashan Aladi Hj Ahmad (Tim. Pengarah PASTI Malaysia, Sektor Pembanggunan Sumber) dan Rosli Suhaime (s/u PASTI Malaysia).

Menurut Ishar Hamka Ismail selaku peserta kursus yang juga Timbalan Pengarah PASTI 4 Sabah (Sandakan), program yang diaturkan sangat bermanfaat kerana ianya banyak memberi ilmu yang berguna sebagai panduan dalam menguruskan PASTI di Sabah. Menurut beliau lagi PASTI Sabah mensasarkan pertumbuhan sebanyak 10% jumlah PASTI setiap tahun bermula 2010-2014. Sehubungan dengan itu ALP PASTI negeri Sabah juga perlulah sentiasa mempertingkatkan usaha ke arah memperkasakan PASTI di seluruh negeri Sabah.

Seorang lagi peserta Jumat Jamaluddin iaitu wakil dari Kudat berpendapat bahawa kursus yang diadakan ini sangat penting bagi memperbaiki lagi sistem pengurusan PASTI di Sabah yang masih banyak kekurangan dan kelemahan. Menurut beliau lagi dengan adanya program seumpama ini, maka semua penggerak-penggerak PASTI di Sabah akan dapat menimba ilmu yang berguna daripada pimpinan pusat bagi memantapkan lagi pengurusan PASTI di Sabah. Selain dari itu menurut beliau lagi, masyarakat di Sabah dilihat lebih mudah untuk bersama-sama dengan PASTI berbanding PAS. Oleh yang demikian, dengan adanya PASTI, dakwah akan dapat digerakkan bagi mendekatkan masyarakat dengan PAS sebagai sebuah gerakan Islam.

Semua perserta yang hadir sangat berpuas hati dengan program yang diaturkan, seterusnya berazam akan menggerakkan PASTI di negeri Sabah dengan lebih kemas dan tersusun demi melebar luaskan dakwah Islam di tengah-tengah masyarakat.

1 Pesan Ditinggalkan :

Sokong PASTI berkata...

Tahniah PASTI,
Jangan lupa selesaikan hutang....

Catat Ulasan

 
back to top