Khamis, 3 Disember 2009

KERAJAAN PERPADUAN, UMNO BELASAH NIK AZIZ


Dari Kacamata: HALIK ZAMAN


PARA pemimpin UMNO dilihat dari hari ke sehari semakin ketandusan subjek untuk menyerang kepimpinan Pakatan Rakyat. Mangsa terkini ialah Tuan Guru Nik Aziz Menteri Besar Kelantan yang kita sendiri tidak begitu pasti apakah dosa dan khilafnya Tuan Guru Nik Aziz terhadap halatuju niat ke arah kepimpinan para pemimpin UMNO?


Ada sahaja patah perkataan dan perbuatan Tuan Guru yang menjadi subjek serangan politik para pemimpin UMNO pada ketika ini. Orang nak pegi haji salah, cakap salah. Serba tak kena di buatnya. Tuan Guru Nik Aziz dimata kepimpinan paran pemimpin UMNO bagaikan duri dalam daging. Sakit mata dan hati mereka dengan insan yang bernama NIK AZIZ !


Kerana sakit hati atas pencapaian Kerajaan Negeri pimpinan Pakatan Rakyat yang gilang gemilang lantas nak sedekah korban pun SPRM nak tangkap dan siasat. Orang niat nak sedekah naikan haji keMekah pun SPRM menyibuk nak siasat.


Komisen beli kapal selam dan Musa Aman menyalahgunakan kuasa memberi kelulusan ratusan ribu ekar konsesi balak kepada Michael Chia, membawa masuk wang haram dari Hongkong ke Malaysia itu SPRM diam-diam sahaja. Perkara remeh-temeh Tok Guru Nik Aziz di’highlight’ kan oleh para pemimpin UMNO dan SPRM, ini yang rakyat meluat dengan UMNO.


Jika dilihat, dari motif serangan ini sekiranya dikaji dan diperhalusi sebaiknya, kita akan sampai ke satu asas sahaja. Yakni semua ini berlaku kerana Tuan Guru Nik Aziz tidak bersetuju dengan kewujudan Kerajaan Perpaduan sebagai penyambung oksigen pernafasan para pemimpin UMNO untuk memanjangkan pemerintahan mereka di balik UMNO/BN.


Kerajaan Perpaduan ini kita semua sedar dan amat maklum amat dinanti-nantikan dan diharap-harapkan oleh keseluruhan kepimpinan para pemimpin UMNO dan tidak kurang juga segelintir kepimpinan PAS yang kita yakin mula tergoda dengan fulus dan jawatan yang bakal tersandang dibahu masing-masing andai impian Kerajaan Perpaduan menjadi kenyataan.


Jadi pada mata mereka kini, Pok Nik tak ubah bagaikan penghalang besar atas impian-impian mereka selama ini. Tidakkah anda sedar betapa kemaruknya kerajaan UMNO/BN kepada Kerajaan Perpaduan ini?


Para pemimpin UMNO perlukan kewujudan Kerajaan Perpaduan kerana mereka telah mengenalpasti bahawa sokongan dan kepercayaan rakyat terhadap mereka sudah pupus dan jika dibiarkan ianya bakal menjadi sejarah hitam dalam hidup para pemimpin UMNO yang penuh sandiwara dengan rakyat Malaysia yang dicogankatakan sebagai 1Malaysia yang haprak.


Oleh sebab itulah para pemimpin UMNO tersangat memerlukan Kerajaan Perpaduan dengan PAS untuk 'menjernihkan' kembali hubungan rakyat dan diri para pemimpin UMNO yang telah terjejas teruk dalam PRU13.


Para pemimpin UMNO terpaksa menumpang populariti PAS untuk kembali di yakini rakyat Malaysia. Tidakkah semua rakyat 1Malaysia sedar niat para pemimpin UMNO yang busuk dan yang telah patah kemudi kearah yang dituju itu selain bertaut idea Kerajaan Perpaduan dengan PAS?


Tanpa Kerajaan Perpaduan sokongan PAS UMNO akan ghaib, BN akan menjadi nostalgia. Justeru itu keghairahan mewujudkan Kerajaan Perpaduan begitu meluap-luap. Begitu pentingnya Kerajaan Perpaduan dimata Najib, Muhyiddin dan semua pemimpin UMNO.


Bila ada kepimpinan yang tidak bersetuju, maka pemimpin itulah mereka gasak, kehidupan pemimpin itu akan mereka cerobohi bagi mencari hatta sekelumit kesilapan untuk mereka perbesarkan dan jadikan isu yang bisa membangkitkan kemarahan rakyat. Sedar atau tidak, para pemimpin UMNO berharap kontroversi ini mampu mengalihkan setitik sokongan dari rakyat.


Perselisihan faham antara kepimpinan adalah satu perkara yang biasa dalam parti. Bilamana berlaku sedikit perselisihan dalam Pakatan Rakyat, maka para pemimpin UMNO mencari ruang dan peluang meriuh-rendahkan lagi situasi dan memperbesar-besarkan dalam setiap media. Walhal kepincangan dan kemusnahan yang berlaku dalam UMNO/BN tidak mereka endahkan.


Sudah-sudahlah buat kerja tak berfaedah ni. Ini bukan cara terbaik untuk menawan kembali hati rakyat yang sudah dilukai oleh para pemimpin UMNO. Orang yang kamu kerjakan adalah seorang Ulama' agama. Buat sayang air liur sahaja kamu semua mengutuk beliau, sedangkan pengundi dan rakyat Kelantan lebih kenal siapa itu YAB Tuan Guru Nik Aziz.


*dipetik dari sabahkini.net

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top