Isnin, 9 November 2009

Eratkan Ukhuwah sempena bulan Zulkaedah




Salah satu dari 4 bulan-bulan haram dalam Islam adalah bulan Zulkaedah yakni bulan ini. Dikatakan 'haram' adalah merujuk kepada haramnya untuk melakukan  pergelutan dan pergaduhan dan meraikan persefahaman dan persaudaraan serta pendamaian.

Begitu hebat kuasa ALLAH dengan menurunkan konflik media ke atas Parti Islam terbesar di Malaysia tepat di dalam bulan haram ini. Hikmahnya tidak lain untuk merungkai sebab pengharaman seterusnya mengamalkan hikmah yang berada di dalam bulan Zulkaedah ini.

"Sedangkan lidah lagi tergigit", satu ungkapan yang telah lama dan kerap diulang-ulang dari generasi ke generasi menggambarkan bahawa serapat mana individu antara individu pasti akan ada perbezaannya. Cumanya bagaimana untuk mendefinisikan perbezaan itu. Ada yang kata gaduh, ada yang kata tidak berpuas hati, namun lebih teruk lagi ada yang sanggup kata beza itu adalah 'tikam belakang'. Harus kita fahami, apa sahaja definisi yang kita beri tidak semestinya definisi itu adalah berbentuk objektif. Contoh perbezaan dan khilaf yang berlaku antara ulama bukanlah merujuk kepada pergaduhan untuk kepentingan peribadi, ianya tidak lain adalah untuk kebaikan ummat dalam mengatur ibadah kepada ALLAH.

Tolak tepi melabel puak, tolak tepi emosi diri yang hampir menguasai, ambillah kesempatan di Bulan Haram ini untuk kembali menautkan ukhuwah dan mencari titik persefahaman dan yang paling penting menyelaras perjuangan dengan sama-sama memperkemaskan saff.

"Sesungguhnya mukmin itu adalah bersaudara, maka perteguhkanlah diantara persaudaraan tersebut."

Wallahualam......


Sumber: //suaragunung.blogspot.com

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top