Isnin, 9 November 2009

AMAL Berbakti Di Kg Lobou

Saifudin, Miasin, Lahirul pada majlis penyerahan mesin rumput


Kota Kinabalu, 9 Nov - Jabatan AMAL Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah kali ini turun ke kampung Labou, Tebobon dalam rangka kerja mendekati masyarakat dengan aktiviti berbentuk kerja-kerja amal.


Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah Sdr Lahirul Latigu berkata, peluang untuk mendekati masyarakat di sekitar Kota Kinabalu ini begitu terbuka luas dengan kerja-kerja amal seperti ini.


Negeri Sabah mempunyai lebih kurang 30 daerah dan bentuk muka buminya yang luas memerlukan ramai tenaga-tenaga sukarelawan untuk turun menghulurkan bantuan kebajikan kepada masyarakat.


Oleh sebab itu kata beliau, selain pendekatan politik Dewan Pemuda PAS juga sedang meningkatkan aktiviti kerja-kerja kebajikan ke seluruh Sabah kerana mendapat sambutan yang baik dari masyarakat kampung terutamanya sekitar pantai barat Sabah.


Sementara itu, Pengarah Jabatan AMAL Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah Sdr Saifudin Jamaludin berkata, menyedari masyarakat di Sabah ini majoritinya berada di bawah paras kemiskinan tegar, maka menjadi tanggungjawab kita sesama insan untuk membantu mereka yang memerlukan tanpa mengira perbezaan politik.


Selain giat menambah ahli unit AMAL dengan menarik golongan muda terutamanya, beliau juga sedang melebarkan kerjasama dengan badan-badan Kerajaan dan bukan kerajaan (NGO) yang lain seperti JHEAINS, JAKIM, USIA, ABIM, Yayasan AMAL dan JIM untuk menggerakkan aktiviti berbentuk kebajikan yang lebih besar kesannya kepada masyarakat di Sabah.


Turut bersama-sama dalam aktiviti gotong royong Surau Al Islah tersebut iaitu Sdr Miasin, Pengerusi Persatuan Saudara-Saudara Baru merangkap Pengerusi Surau Al Islah. Beliau melahirkan rasa gembira dengan aktiviti yang dianjurkan selain dapat memupuk rasa ukhuwah antara unit AMAL dengan orang-orang kampung disini.


"Saya berterima kasih kepada Unit AMAL kerana sebelum ini mereka juga telah berjaya menubuhkan Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) untuk pendidikan anak-anak pra sekolah di sini", kata beliau.


Alhamdulillah kata beliau, dengan adanya PASTI ramai masyarakat disini yang menghantar anak-anak mereka walaupun dikalangan non-muslim. Ini satu pendekatan dakwah yang baik disini, tambah beliau lagi.


Sumbangan oleh unit AMAL berbentuk mesin pemotong rumput diserahkan kepada Sdr Miasin oleh Ketua Pemuda PAS Negeri Sabah Sdr Lahirul Latigu sebagai tanda prihatin.



1 Pesan Ditinggalkan :

Suara Hati berkata...

Tahniah Jabatan Amal Negeri Sabah!!!
Teruskan beramal

Catat Ulasan

 
back to top