Khamis, 11 Februari 2010

Penduduk Kg Melayu Delima Dalam Dilema



Kota Kinabalu, 9 Feb – Sempena Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Selangor di Sabah, YB Iskandar Abdul Samad membuat lawatan ringkas ke kampung Melayu Delima yang berhadapan masalah diusir keluar daripada kampung tersebut.

“Dasar kerajaan pakatan semasa mengambil Selangor daripada umno iaitu berbincang dengan penduduk kampung apabila ada masalah berkenaan tanah”

Sebelum ini kata YB Iskandar, kerajaan negeri yang dipimpin oleh umno bertindak sesuka hati meroboh rumah setinggan yang dahulunya mereka ini dijemput datang untuk memenuhi pekerjaan yang ada ketika itu.

Tambah beliau lagi, banyak kes-kes perumahan setinggan yang dapat diselesaikan oleh kerjaan negeri dan masyarakat berpuas hati dengan khidmat yang diberikan oleh kerajaan negeri Selangor.

Menurut maklumat yang diberikan oleh penduduk kampung melayu delima, mereka tidak pernah dibekalkan dengan bekalan elektrik dan kemudahan jalan yang baik kerana mereka berkeras tidak mahu keluar dari kampung tersebut.

“kami telah membuat permohonan tanah mengikut prosedur yang digariskan dan kebenaran bertulis telah diberikan oleh Tuan Yang Terutama”

Salah seorang daripada jawatankuasa bertindak menghalang pengusiran penduduk kampung tersebut berkata, beliau berasa hairan mengapa kampung mereka tidak dibekalkan dengan bekalan elektrik sedangkan kampung tersebut terletak bersebelahan dengan Universiti Malaysia Sabah dan One Borneo.

Ekoran daripada tindakan pengusiran tersebut jawatankuasa bertindak kampung melayu delima membawa kes ini ke Mahkamah untuk diputuskan.

Pada majlis ringkas bersama penduduk kampung melayu delima tersebut, YB Iskandar menghulurkan sedikit sumbangan wang berjumlah RM500 kepada pengurusi Surau.

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top