Khamis, 3 Disember 2009

Bila Agaknya Doa Nik Aziz Sampai Ke Kota Belud?



Mungkin tidak ada yang terfikir dikalangan kita jika pada PRU-13 yang akan datang salah satu DUN di Kota Belud, hatta Parlimennya menjadi milik Pembangkang. Mungkin di benak kita menafikan sekeras-kerasnya situasi itu. Mungkin juga ada yang memperlekehkan idea politik ini. Atas sebab kerana keyakinan kita bahawa sesungguhnya politik Kota Belud belum bersedia menerima pemimpin pembangkang dalam kamus politiknya, apatah lagi jika pembangkang yang dilahirkan oleh parti dari Semenanjung..Jika dulu ada juga parti pembangkang menjadi wakil rakyat di Kota Belud zaman PBS tetapi itu parti kelahiran Sabah. Ada juga barangkali yang mengambil lewa kepada pembacaan awal politik pembangkang di kota belud. Bagi yang memang orang kuat Umno, yang dilahirkan membawa dan mendukung prinsip perjuangan UMNO..idea-idea mereka mestilah sudah diUMNOkan, justeru menafikan sekeras-kerasnya bahawa kota belud “bakal” mencipta politik sonsang pada dasawarsa politik mendatang khasnya pada PRU-13 nanti.


Tapi apakah kita lupa, bahawa kebangkitan pemikiran politik golongan muda di kota Belud cenderung kepada parti pembangkang..? Lupa kita agaknya bahawa antara daerah yang ‘keras’ fahaman PAS..di sabah ialah daerah Kota Belud..? Lalu..persoalannya apa kaitannya dengan perebutan DUN di Kota Belud antara calon-calon UMNO..? Agaknya juga kita terfikir kalau Tempasuk dan Kadamaian..tentu sukar kerana posisi pengundi adalah bercampur aduk dengan golongan Non-Muslim. Jadi jika yang begitu apa khabarnya di Usukan, yang pengundinya adalah muslim terdiri dari Bajau dan Iranun..? lantas kita menjawab ahhh…jauh “panggang dari api”..tak kan PAS menang di Usukan..bukankah kita lupa bahawa sokongan ke atas PAS pada PRU-12 yang lalu menyaksikan peningkatan..?

Apakah ada sesiapa yang berkeyakinan penuh bahawa PAS tidak akan memenangi kerusi Usukan biarpun telah menemui calon yang benar-benar berpengaruh..?Benar-benar berkemampuan dan menunjukkan kewibawaan…Menunjukkan ketertiban sebagai seorang pejuang yang ampuh dan cekal..? Memilki kredibiliti yang maha memukau..?Siapa calon tersebut..? Bukankah Kota belud seawalnya sudah biasa mendengar PAS sejak Allahyarham Abang kepada Sdr Musli Oli membawa obor perjuangan ini beberapa dekad yang lampau..? lupakah kita bahawa TSP sendiri pernah “mengaibkan politik DSSK dan keturunannya di Usukan, biarpun Usukan adalah kubu kuat DSSK dan keluarganya turun temurun..? Bukankah itu juga satu bukti bahawa politik KB sentiasa menjanjikan kelainan..? Lihat kelainannya bukankah sekarang TSP dan DSSK bersahabat kembali..? Lihat Polemik Usukan sekarang..bukankah menunggu untuk dikosongkan…? Nyata Usukan begitu berprestij bagi dunia politik di kota Belud.Bukankah kita juga telah sedar bahawa gerakan PAS di Kota Belud sekian lama sudah berakar..? bagaimana dengan tertubuhnya sekolah Pondok di Rosok yang memperjuangkan untuk melahirkan “Daei” yang berketrampilan..?

Maka apakah kita melupakan bahawa bila doa Tuan guru Nik Aziz sampai di Kota belud..di manakah kita..? setelah banyak berlaku “cantas-mencantas” sehingga kita lupa dan alpa bahawa ‘rakyat’ juga mula berdoa..Lihat doa mereka tatkala berlaku penindasan ke atas pembinaan Jalan raya Bypass..? bukankah itu juga doa Nik Aziz ketika merasa tertindas tidak diberikan royalty minyak..? bukankah doa orang yang tertindas itu mustajab, tidak ada hijab dihadapan Tuhan..?

Bagaimana jika rakyat di usukan, diterbalikkan hati dan fikiran mereka lantas memilih PAS sebagai wakil mereka..? apakah itu satu kemustahilan. Pasti jawabnya TIDAK!..maka kerana itu belum sedarkah kita lagi bahawa perjuangan mempertahankan DUN Usukan Dan Tempasuk harus bermula sejak dulu lagi..? Lihat masalah jelapang padi, rakyat mula merasai kesannya..bukankah nanti bila tangan di tadah Doa Nika Aziz akan sampai di kampung Kaguraan..?

Dalam politik tidak ada siapa yang berani meramal kesudahannya.Kerana politik adalah permainan, kerana politik percaturan, kerana politik adalah kekeluargaan yang harus dipertahankan. Maka satu seruan buat pemimpin kota belud..lupakanlah persengketaan, jika ada, lupakanlah “keghairahan jika berlaku, lupakanlah kerakusan jika terjadi. Lupakanlah keterlanjuran jika terniat, juga lupakanlah ketirisan jika ada yang terselit. Sebelum Doa Nik Aziz sampai di kota Belud.


Sumber : kelapamawar.blogspot.com

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top