Sabtu, 11 April 2009

Benarkah era "government knows best" telah berlalu?

Shirzad Lifeboat
Fri | Apr 10, 09 | 10:34:52 pm MYT

DALAM ucapan ringkas sebelum mengumumkan senarai kabinetnya, Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak berkata bahawa era kerajaan mengetahui segalanya atau "the government knows best" telah berlalu.
Iklan




Apakah ungkapan di atas merupakan sebuah lagi gimik politik Najib dalam usaha mencari populariti dan kepercayaan rakyat?

Pepatah Inggeris mengatakan "old habits die hard" bermaksud amalan (buruk) lama sukar untuk dihentikan.

Sudah menjadi pengetahuan umum betapa amalan kononnya kerajaan Umno-BN maha mengetahui apa yang terbaik untuk negara dan rakyat sehingga mengenepikan hampir semua cadangan dan pendapat pembangkang yang turut mewakili sebahagian besar rakyat sudah mula berakar umbi sejak di era Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman lagi.

Bukan itu sahaja, amalan ini juga memperlihatkan ciri-ciri Perdana Menteri "knows best and knows all" (tahu apa yang paling baik dan tahu segala-galanya).

Di zaman Tunku misalnya, penyingkiran Singapura dilakukan oleh Perdana Menteri sendiri kerana merasakan beliaulah yang tahu segala-galanya.

Tun Dr Mahathir Mohamad pula memutuskan secara sendirian untuk melaksanakan PPSMI secara solo (sekadar menyebut satu contoh) kerana merasa dia knew best and knew all. Dan di zaman beliau ciri "government knows best" ini menjadi begitu ketara.

Begitu juga di zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi yang turut mengamalkan dasar kerajaan mengetahui apa yang terbaik dan maha mengetahui segalanya sehinggakan keengganan kerajaan Umno-BN mendengar suara rakyat menjadi begitu jelas dan ketara dan ditandai dengan perakan demi perarakan protes dan luahan suara rakyat.

Menurut Najib, "era Government knows best" sudah berlalu. Bila? Sekiranya era baru bermula sebaik sahaja beliau mengangkat sumpah selaku Perdana Menteri, maka beliau harus membuktikan bahawa di tangannya era sedemikian sudah benar-benar berlalu.

Sebaik sahaja kerajaan Umno-BN di bawah pimpinan Najib menghapuskan seksyen tertentu dalam ISA dan melepaskan mereka yang menjadi mangsa seksyen ini, merobah semula keseluruhan akta itu bagi sesuai dengan realiti masa kini, menghapuskan PPSMI, menggubal undang-undang gaji minima pekerja dan banyak lagi yang menjadi rintihan rakyat, maka ketika itulah apa yang dikatakan oleh Najib mengenai berlalunya era "government knows best" itu boleh dipercayai oleh rakyat. _

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top