Jumaat, 9 Oktober 2009

Dari Bagan Pinang

Menjelang Pembuangan Undi pada 11 oktober ini, suasana pilihanraya di N31 Bagan Pinang nampak semakin meriah dengan perang poster dimana-mana. Sejak penamaan calon 3 oktober lepas, pelbagai program dilakukan oleh kedua-dua pihak BN dan PAS seperti ceramah, ziarah pengundi, sukaneka, ceramah umum, tidak kurang juga rasuah pengundi dan sebagainya masih berlangsung sehingga ke hari ini.

Saya di Markaz Sirusa, setiap hari menerima kunjungan dari pimpinan-pimpinan parti kompenen Pakatan Rakyat PKR-DAP-PAS. Baru sebentar tadi, beberapa kumpulan DMP dan Wanita Keadilan keluar menaiki beberapa kenderaan menuju kawasan pengundi. Kelmarin, beberapa orang pimpinan DMP seperti Dr Mariah Mahmud dan Ustazah Siti Nuridah Salleh dan beberapa pimpinan DAP dan Keadilan yang tidak saya kenali berpecah kepada beberapa kumpulan menuju kepada sasaran pengundi.

Turut memeriahkan juga di Bagan Pinang ini tindakan-tindakan diluar jangka oleh petugas-petugas Barisan Nasional sepertimana yang dilaporkan oleh pihak media. Sinar Harian hari ini memaparkan kekecewaan PAS terhadap tindakan menyerang petugas PAS dengan pedang samurai, menyerang pusat gerakan Pemuda PAS dan pelbagai lagi tindakan provokasi 'budak-budak BN' yang tidak menggambarkan semangat pilihanraya.
 

Akhirnya, takutnya pemimpin BN dengan kekalahan yang menghantui mereka menjalar kepada anak-anak buah mereka. 'buat apa yang patut, kita tidak boleh kalah di Bagan Pinang'. Begitulah agaknya arahan pemimpin-pemimpin BN kepada samseng-samseng mereka. Kalau anda berada sekarang di Bagan Pinang, anda sendiri akan melihat perangai 'budak-budak BN'.

Terbaru, sebuah sampul yang ditemui oleh petugas-petugas PAS berisi beberapa keping wang palsu yang dilaporkan oleh penduduk kampung disini diberikan oleh orang yang tidak dikenali. Petugas-petugas PAS masih menyiasat kejadian tersebut untuk memastikan ada tindakan yang diambil kepada pihak yang terbabit.

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top