Isnin, 31 Oktober 2011

PAS tuntut penjelasan JHEINS

KOTA KINABALU, 31 Okt: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) menuntut penjelasan penuh daripada pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEINS) berhubung aliran perbelanjaan sejumlah RM 1.7 juta yang disalurkan untuk perbelanjaan menaik taraf lima buah sekolah berasrama penuh.

Ketua Penerangannya, Mohd Zulfikar Abd. Mijan mendakwa, berdasarkan Laporan Audit 2010 menunjukkan secara jelas adanya berlaku penyelewangan terhadap sejumlah peruntukkan yang diberikan untuk kerja-kerja menaik taraf sekolah berkenaan.

“PAS mendesak agar dibuat penyiasatan rapi termasuk seluruh cabang dan bahagian dalam JHEINS untuk mengelakkan berlakunya penyelewengan ke atas peruntukkan itu.

“Ini institusi agama, bagaimana peruntukkan tersebut diproses, kemana peruntukkan diagihkan dan apa kesan terhadap penambahbaikan itu berjalan?, soalnya.

Memetik kenyataan Laporan Audit Negara 2010 yang disiarkan di Malaysiakini, sejumlah RM1.7 juta dibelanjakan untuk kerja-kerja naiktaraf di lima buah sekolah berasrama penuh. Namun tinjauan mendapati sama ada kerja-kerja yang dilakukan itu tidak memuaskan atau belum dimulakan meskipun bayaran telah dibuat sepenuhnya.

Beliau berkata demikian semasa Sidang Media selepas perasmian Majlis Konvokesyen PASTI kawasan Kota Kinabalu kali ke-21 yang diadakan di Dewan Saadah, Wisma MUIS Ahad lalu.

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top