Isnin, 1 Mac 2010

Pakatan Rakyat Sabah Pastikan '1 lawan 1 PRU-13





Dari kanan, Cristina Liew, Jefri Kitingan, Hisamudin Sulaiman,Jimmie, Anuar Ibrahim, Lim Kit siang dan Thamrin Jaini

Kota Kinabalu, 1 Mac
– Sambutan Tahun Baru Cina Pakatan Rakyat baru-baru ini memberikan mesej yang jelas bahawa kesatuan jentera Pakatan Rakyat Sabah yang terdiri daripada pelbagai kaum kini bersedia untuk menggempur barisan nasional pada pilihanraya umum ke-13 yang akan datang, jelas Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Sabah, Ustaz Anuar Ali.

Majlis besar-besaran yang diadakan di Dewan utama Sekolah Menengah Kion Kok Likas ini berjaya menghimpunkan lebih kurang tiga ribu orang hadirin yang terdiri daripada masyarakat Tiong Hwa termasuk penyokong daripada parti PAS, PKR dan DAP.

Antara kenamaan utama yang hadir pada majlis sambutan tersebut iaitu Ketua Umum PKR Dato Sri Anuar Ibrahim, Pengerusi DAP Lim Kit Siang dan Wakil Badan Perhubungan PAS Sabah; Timbalan Pesuruhjaya Ustaz Aminudin Aling dan Ketua Penerangan Ustaz Hisamudin Sulaiman.

Kenamaan lain yang turut hadir iaitu Ketua Pimpinan Tertinggi PKR Sabah, Sdr Thamrin Hj Jaini, Ahli Parlimen Kota Kinabalu Dr Hiew Ting Chiew , Presiden SAPP Dato Yong Teck Lee dan barisan kepimpinan PKR Sabah.

Sebagai tuan rumah, MP Kota Kinabalu Dr Hiew Ting Chiew membuka pentas ucapan dengan mengajak semua masyarakat di Sabah agar berani membuat perubahan.

Beliau menggesa agar semua yang hadir melihat perubahan yang berlaku di semenanjung yang banyak memberikan manfaat kepada kesejahteraan masyarakat tempatan itu sendiri.

Sementara itu, wakil daripada ketiga-tiga parti PAS, PKR dan DAP dalam ucapan masing-masing bersepakat bahawa pada pilihanraya umum ke-13, mesej ‘satu lawan satu’ mesti direalisasikan untuk memastikan Barisan Nasional tumbang di Sabah.

Dato Sri Anuar Ibrahim dalam ucapannya berkata, walaupun Sabah memiliki sumber semulajadi yang banyak seperti kayu balak dan minyak asli, namun rakyatnya masih berada ditahap kemiskinan tegar walaupun sudah 52 tahun merdeka.

Ini katanya, berpunca daripada pemimpin umno-barisan nasional yang tidak menjalankan amanah yang diberikan oleh rakyat sebaliknya sibuk mengumpul harta dan kekayaan untuk kroni mereka, ujar beliau lagi.

Beliau menekankan agar semua barisan pembangkang di Sabah bersatu hati untuk memastikan umno-barisan nasional dapat di halau keluar dari Sabah pada pilihanraya umum akan datang.

Ketua Penerangan PAS Sabah, ustaz Hisamudin Sulaiman pula berkata, perubahan mesti dilakukan bermula daripada rakyat Sabah dan kita akan melihat perubahan akan berlaku di seluruh Malaysia.

Beliau mengingatkan semua yang hadir termasuk ahli PAS, PKR dan DAP supaya bersatu dengan misi satu lawan satu melawan barisan nasional dan memastikan pengundi tidak lagi tertipu dengan janji-janji manis oleh pemimpin yang tidak amanah pada PRU ke-13 nanti.

Pengerusi DAP, Sdr Lim kit Siang pula menegaskan supaya rakyat menilai semula kemajuan yang dibawa sepanjang pemerintahan barisan nasional.

Beliau melahirkan rasa kesal kerana kemudahan asas di Sabah seperti air, elektrik dan jalan raya yang masih amat menyedihkan keadaannya dan ini menjadi sebab utama mengapa perubahan kepimpinan di Sabah kepada Pakatan Rakyat mesti menjadi pilihan rakyat Sabah.

Beliau juga dalam ucapan tersebut sempat memberikan tawaran kepada presiden SAPP, Dato Yong Teck Lee agar turut bersama-sama dalam barisan Pakatan Rakyat berdepan barisan nasional pada PRU ke-13.

Ini kerana, sebelum ini SAPP masih belum menunjukkan rasa berminat untuk berkerjasama dengan Pakatan Rakyat walaupun ada tawaran dibuka oleh pimpinan pakatan rakyat di Sabah.



Unit AMAL ikhlas membantu


Pada majlis itu juga, kebanyakkan yang hadir memberikan pujian kepada petugas unit amal Dewan Pemuda PAS Sabah kerana berjaya membantu melicinkan pergerakan program sambutan tersebut dengan menjaga parking kereta, mengiringi VIP, membuka kaunter pendaftaran dan lain-lain lagi.

1 Pesan Ditinggalkan :

Anak Muda berkata...

Tahniah Unit Amal

Catat Ulasan

 
back to top