Khamis, 8 Oktober 2009

Pilihanraya Kecil N.31 Bagan Pinang (Negeri Sembilan)





KERATAN KENYATAAN AKHBAR
SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA
KEDUDUKAN KERUSI DEWAN UNDANGAN NEGERI N.31
BAGAN PINANG, NEGERI SEMBILAN
1. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menerima pemakluman rasmi daripada Speaker Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan pada 7 September 2009 berhubung dengan kekosongan kerusi bahagian pilihan raya N.31 Bagan Pinang, Negeri Sembilan berikutan dengan kematian penyandangnya, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Y.B. Azman bin Mohammad Noor pada 04 September 2009.
2. Fasal LVI (5) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Sembilan memperuntukkan seperti yang berikut:
“ (5) A casual vacancy shall be filled within sixty days from the date on which it is established that there is vacancy: Provided that if a casual vacancy is established on a date within two years of the date the Legislative Assembly shall, in accordance with Clause (3), stand dissolved, such casual vacancy shall not be filled unless the Speaker notifies the Election Commission in writing that the numerical strength the party that constitutes a majority of all the members of the Legislative Assembly is being affected by such vacancy; and in that event such vacancy shall be filled within sixty days from the date of the receipt of that notification.”
3. Berikutan dengan pemakluman mengenai kekosongan kerusi tersebut dan selaras dengan Fasal LVI (5) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Sembilan, SPR telah memastikan dan mengesahkan bahawa kerusi bahagian pilihan raya Dewan Undangan Negeri N.31 Bagan Pinang, Negeri Sembilan menjadi kosong berkuat kuasa pada 05 September 2009.
4. Dengan pengesahan kekosongan kerusi N.31 Bagan Pinang, Pulau Pinang, subseksyen 12(3) Akta Pilihan Raya 1958 memperuntukkan seperti yang berikut: “12. (3) Berhubung dengan sesuatu kekosongan yang hendaklah dipenuhi dalam sesuatu pilihan raya kecil, suatu writ hendaklah dikeluarkan tidak dahulu daripada empat hari dan tidak lewat daripada sepuluh hari dari tarikh kekosongan itu disahkan berlaku oleh Suruhanjaya Pilihan Raya”.
5. Menurut Subseksyen 12(3) Akta Pilihan Raya 1958, SPR hendaklah menjalankan pilihan raya kecil bagi mengisi kekosongan kerusi tersebut dalam tempoh 60 hari dari tarikh disahkan berlakunya kekosongan. Dengan ini, SPR yang telah bermesyuarat pada hari ini, 14 September 2009 memutuskan untuk menjalankan pilihan raya kecil itu dan menetapkan tarikh-tarikh yang berkaitan dengan pilihan raya kecil kerusi N.31 Bagan Pinang, Negeri Sembilan seperti yang berikut:
Tarikh Keluar Writ : 14 September 2009 (ISNIN)
Tarikh Keluar Notis : 15 September 2009 (SELASA)
Tarikh Penamaan Calon : 03 Oktober 2009 (SABTU)
Tarikh Pengundian : 11 Oktober 2009 (AHAD)-(Jika ada pertandingan)....

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top