Khamis, 8 Julai 2010

PAS Akan Himpun 10 Ribu Isu Tanah



Kota Kinabalu: PAS Sabah akan menghimpunkan 10 ribu masyarakat seluruh Sabah dalam masa terdekat ini sebagai tanda protes besaran-besaran terhadap kegagalan Barisan Nasional menyelesaikan isu tanah walaupun sudah 19 tahun memerintah Sabah, ujar Exco Hal Ehwal Sabah dan Sarawak Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Anuar Ali.

Himpunan ini kata beliau sebagai satu desakan oleh rakyat yang sekian lama dibelenggu masalah tanah yang dirampas sewenang-wenangnya oleh beberapa syarikat dan permohonan geran yang tidak selesai walaupun telah membuka tanah hampir 30 tahun.

“Kami telah menyusun beberapa pertemuan dengan pelbagai pihak termasuk beberapa parti politik dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) untuk menyatakan hasrat himpunan ini dan untuk memastikan semua pihak bersatu melakukan perkara yang sama.

Langkah awal himpunan 10 ribu rakyat Sabah telah bermula dengan pertemuan beberapa pemimpin parti politik di sini seperti PKR, DAP dan BERSEKUTU, tambah Ustaz Anuar lagi.

“Jawatankuasa Himpunan 10 ribu rakyat Sabah ini turut dibentuk diperingkat yang lebih kecil terutamanya dalam rakan-rakan Pakatan Rakyat PAS-PKR-DAP agar hasrat himpunan ini benar-benar sampai kepada setiap lapisan masyarakat.

Kenyataan tersebut turut disokong oleh Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah, Sdr Lahirul Latigu.

“Himpunan ini nerupakan satu amaran bahawa rakyat sudah tidak lagi percaya dengan kepimpinan negara yang ada sekarang dan menjelang PRU-13 Pakatan Rakyat akan terus memobilasi kekuatan rakyat berdepan Umno-BN.

Tambah beliau lagi, baru-baru ini satu pertemuan diadakan dengan bekas pemimpin veteran daripada parti Usno, PBS dan Berjaya untuk berbincang isu-isu terkini politik tanahair khususnya di Sabah.

“Apa yang menarik iaitu keinginan mereka mengetahui secara lebih mendalam perkembangan PAS terkini dengan wujudnya dewan himpunan penyokong PAS pada muktamar ke 56 yang diadakan di Putik baru-baru ini.

Katanya, mereka sangat tertarik dengan perkembangan yang berlaku dalam PAS dan Pakatan Rakyat dan bersedia untuk bersama-sama membantu pada PRU-13 berdepan dengan Umno-BN.

2 Pesanan Ditinggalkan :

yusz felda berkata...

mudah2an hasrat murni kita akan diberkati dan dimudahkan tekad!

superman berkata...

awas BN sabah n sarawak..kubu kita telah d ceroboh..siapkan askar2 yg power..minum la power root..wakakakak

Catat Ulasan

 
back to top