Ahad, 25 Julai 2010

Training Of Trainer Mantapkan Jentera PRU Sabah


Kota Kinabalu, 24 Julai: Pengarah Pilihanraya PAS Sabah, En. Mohamed Husain yakin jentera pilihanraya diseluruh Sabah sudah bersedia sepenuhnya untuk berdepan dengan Umno-Bn menjelang PRU-13 nanti.

Beliau berkata demikian seusai program ‘Training for Trainer’ anjuran Institut Latihan Pilihanraya PAS Pusat (ILPAS) yang dihadiri oleh 50 orang peserta mewakili kawasan Parlimen dan Dun yang ditandingi oleh PAS.

Jelasnya, Program tersebut merupakan satu lagi usaha memantapkan kefahaman ahli PAS yang terlibat dengan jentera dari segi kefahaman asas dan beberapa aspek teknikal Pilihanraya Umum.

“Perkongsian pengalaman-pengalaman pilihanraya yang lepas dalam beberapa slot yang disusun sedikit sebanyak telah mambantu para peserta merancang pelbagai strategi untuk mendekati pelbagai lapisan khususnya pengundi muda”

Jelas beliau, antara perkara penting bagi jentera pilihanraya iaitu kemampuan untuk mengumpulkan data dan maklumat keseluruhan pengundi di kawasan parlimen atau dun yang terbabit.

Selain itu katanya, memandangkan suasana di Sabah yang agak berbeza dari segi sosiopolitiknya, maka beberapa perkara perlu diambil kira oleh kepimpinan PAS Pusat.

“Kita berharap agar ILPAS pada masa akan datang dapat menyediakan satu pembentangan khusus berkenaan gerakkerja pilihanraya di Sabah kerana isu di sini agak berbeza berbanding di semenanjung”

Tambah beliau lagi, antara perkara yang wajar diberi perhatian berkenaan politik di Sabah iaitu isu kristianisasi, isu kad pengenalan dan isu tanah yang masih membelenggu masyarakat di Sabah.

“Sebelum ini walaupun banyak pihak cuba untuk menyuarakan isu tersebut tetapi masih tidak mampu membangkitkan rasa protes mereka kepada Umno-Bn sebaliknya sentiment kesukuan pula yang berlaku, tegas Mohamed Husain.

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top