Rabu, 11 Disember 2013

Penghargaan OKU Untuk PAS Sabah

Oleh: Mohammad Faizal Che Yusof
 
Tiada kata selain rasa syukur ke hadrat Ilahi apabila program Prihatin OKU yang dirancang oleh kumpulan muslimat Parti Islam Semalaysia (PAS) Tawau sejak beberapa bulan lalu dapat dilaksanakan dengan jayanya. Segalanya bermula apabila seorang aktivis muslimat Tawau yang cukup mesra dengan panggilan Kak Anna mula menghubungi kami di Sekretariat Prihatin OKU sebaik selesai Pilihan Raya Kecil Kuala Besut.

Sepanjang kami berada di Tawau, masa yang kami lalui cukup berharga. Saya cukup teruja dengan persaudaraan yang terjalin antara jentera muslimat, pemuda dan PAS kawasan seluruh Sabah yang bersungguh-sungguh menjayakan program Prihatin OKU di sana. Tidak mampu saya ungkapkan setiap komitmen kalian yang mudah-mudahan akan diganjari Allah SWT.

Sebaik saja saya dan isteri berserta bapa menjejakkan kaki di bumi Tawau pada petang 6 Disember, setelah berehat sambil menjamu sup payau, kami terus dibawa oleh Ustaz Rusli, salah seorang eksko pemuda ke tempat menginap di Bandar Tawau. Hanya pada petang itulah saya diperkenalkan dengan Kak Ana, seorang muslimat yang cukup gigih membawa suara OKU melalui PAS di sana yang juga ditemani Timbalan Pengarah program yang juga merupakan isteri Timbalan YangDipertua PAS Tawau, Puan Muliani Jamjam.

Sebelah malamnya, selepas mengadakan perkongsian pengalaman dalam kuliah maghrib di Masjid Kampung Muhibbah, sesi penerangan ringkas terus dimulakan bersama Mantan Timbalan Pesuruhjaya Sabah, Haji Ahmad Bin Dullah. Kak Ana telah memaklumkan kepada kami sekitar 40 orang telah berdaftar untuk sama-sama hadir dalam program kami pada keesokan harinya. Disebabkan program kali ini adalah kali pertama dianjurkan, dapat saya rasakan betapa mereka begitu bimbang akan sambutan daripada OKU dan masyarakat.

Pada pagi 7 Disember, sebaik memasuki bilik Diraja, Majid Alkauthar di mana program diadakan, Alhamdulillah saya dimaklumkan jemputan yang hadir melebihi sasaran. Seramai 75 orang peserta yang terdiri dari ibu bapa dan OKU telah hadir dari segenap kampung. Selain mereka, turut bersama menjayakan program sehari tersebut ialah penggerak-penggerak PAS dari Tawau, Kalabakan, Lahad Datu dan beberapa kawasan berdekatan.

Selain itu, cukup saya terharu bila Naib Ketua Dewan Musliman PAS Negeri Sabah, Suzie Faezah Antong yang cukup mesra dengan panggilan Kak Faezah, turut bersama sepanjang program berlangsung. Komitmen beliau menempuh perjalanan 13 jam dari Kota Kinabalu kerana hadir semata-mata ingin bersama kami cukup dirasai. Perjalanan di Negeri Di Bawah Bayu ini bukanlah sama seperti perjalanan di kebanyakan tempat di semenanjung.

Program Prihatin OKU berjalan sejak pagi hingga ke waktu asar. Selain perkongsian pengalaman, kami turut mengadakan sesi dialog dan soal jawab. Kehadiran pimpinan dan penggerak PAS sepanjang program cukup bermakna. Selain menyaksikan kelancaran program, mereka pastinya lebih memahami isu-isu yang didepani oleh OKU dan keluarga bila mana berpeluang mendengar sendiri pelbagai permasalahan yang dihadapi oleh OKU dan keluarga melalui sesi dialog yang diadakan.

Bagi pihak hadirin yang terdiri dari ahli keluarga OKU dan OKU sendiri, perhatian yang diberikan oleh pihak penganjur begitu dirasai. Bukanlah mereka mengharapkan pemberian atau sumbangan, memadai apabila ada pihak yang sudi berkongsi susah dan mendengar keperitan hidup yang dilalui selama ini.

Pada sebelah malamnya pula, selepas memenuhi jemputan kuliah maghrib di Majid Alkauthar, kami bertandang pula ke Bandar Fajar tempat teletaknya pejabat PAS kawasan Tawau. Seluruh pimpinan PAS termasuklah Haji Ahmad Dullah, Kak Faezah  dan Timbalan Yang Dipertua PAS Tawau, Cikgu Nasir Che Ali, terus mengadakan perbincangan dalaman ke arah mempergiatkan lagi usaha prihatin OKU di Sabah umumnya dan Tawau khususnya. Sesi perbincangan yang dipengerusikan oleh saudara Suhazman Sudirman tersebut cukup memberangsangkan dengan suasana kekeluargaan. Sesi yang pada awalnya dijangka cepat selesai, berlarutan selama hamper tiga jam.

Kesempatan mendengar sendiri persoalan yang dilontarkan sepanjang sesi dialog pada siang hari memberi pengertian dan kefahaman tersendiri kepada seluruh penggerak dan pimpinan parti. Dapat saya rasa akan komitmen seluruh penggerak PAS yang hadir bagi memastikan PAS terus mampu meneraju usaha-usaha membela rakyat umumnya dan OKU khususnya.

Lebih dari itu, kemanisan berjemaah begitu sekali terasa sepanjang kami di sana. Biarpun berkunjung ke Pasar Gantung, Pasar Tanjung atau ke Pasar Tani Sabindo cukup menyeronokkan, nyatanya berjuang di medan penuh sukar dengan dokongan setiap para pejuang yang ikhlas kerana Allah jauh lebih manis dan menggembirakan.

Dengan satu permulaan yang baik untuk negeri Sabah umumnya dan kawasan Tawau khususnya, saya penuh harap agar program Sekretariat Prihatin OKU akan terus diaktifkan pada masa hadapan. Sekalung tahniah saya ucapkan kepada seluruh warga PAS yang telah bertungkus lumus menjayakan program sehari di sana. Seterusnya saya mendoakan agar semarak Islam terus dapat dijelmakan melalui PAS agar rahmatnya dapat dirasai oleh setiap insan yang amat memerlukan.

Kepada sahabat-sahabat di Kota Kinabalu, Kalabakan, Lahad Datu dan kawasan-kawasan lain, iltizam kalian untuk menurut jejak langkah yang telah dimulakan amat kami hargai. Semoga kesungguhan pimpinan dan jentera PAS Sabah dapat diikuti oleh PAS negeri-negeri lain bagi memastikan setiap OKU dan ahli keluarga merasai nikmatnya Islam melalui perjuangan Parti Islam Semalaysia.
__________
Penulis ialah Pengerusi Sekretariat Prihatin OKU

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top