Rabu, 1 April 2009

Kuliah & Liqa’ bersama Ust. Yusof Embong di Surau Riyadhussolihin

Pada 26 Mac 2009, kami ke Surau Riyadhussolihin untuk kuliah maulidurasul & liqa’ bersama Ust. Yususf Embong (Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang).

dsc01102edited

Antara lain diterangkan tanggungjawab umat Islam adalah meyakini kepimpinan Rasulullah s. aw., selain taat & cinta kepada Baginda s.a.w.

Juga diterangkan perihal karekteristik manusia-manusia jahat di dalam al-Quran ;

Firaun: Pemerintah diktator yang mempunyai kuasa mutlak menggunakan kuasa sewenang-wenangnya & menganggap dirinya mengatasi undang-undang.

Haman: Menteri yang mengampu Firaun

Qarun: ahli korporat yang membantu pemerintah dengan kewangannya dengan harapan mengaut keuntungan yang lebih besar tanpa mempedulikan penderitaan orang ramai.

Sekiranya dibandingkan, kita dapat lihat bahawa mereka yang bersifat seperti 3 manusia durjana ini masih wujud hingga kini.

Selepas solat Isyak, dalam liqa’ kami bersama Ust. Yusof Embong, beliau menerangkan bagaimana konsep PAS Untuk semua, seperti juga Islam, semakin diterima oleh rakyat Malaysia yang berbilang kaum & latarbelakang.

dsc01103edited

Beliau juga mengingatkan kami tentang pentingnya untuk sabar, sebab kita akan menghadapi pelbagai tribulasi & halangan dalam dakwah.

Diterangkan juga bahawa Nabi s.a.w. mengaitkan kegilaan kepada harta akan membawa kehancuran kepada seseorang.Oleh itu, buatlah kerja masing-masing, kejarlah impian masing-masing, tapi dakwah jangan ditinggalkan.

Ustaz Yusof Embong sangat dikenali sebagai pendakwah yang kreatif menggunakan kemahiran IT beliau untuk menyampaikan Islam. Beliau juga tidak lokek berkongsi segala powerpoint & bahan-bahannya dengan orang lain supaya perkara yang baik itu sentiasa dipanjangkan untuk faedah semua orang.

Terimakasih UYE. Hanya Allah saja yang bisa membalas kebaikanmu.


dsc01106edited

(sumber:http://inksensei.wordpress.com/)

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top