Khamis, 18 Oktober 2012

AES: 'Kementerian tak endahkan suara dari Parlimen'

KOTA KINABALU: Keengganan kerajaan memansuhkan pemasangan kamera Sistem Pelaksanaan Automatik (AES) di 831 lokasi yang ditentang banyak pihak, termasuk anggota parlimen didakwa seolah-olah merendahkan martabat Dewan Rakyat.

Pemuda PAS Sabah mempertikaikan sikap itu kerana bukan sahaja wakil rakyat pembangkang, tetapi di pihak BN juga menentang pelaksanaannya.

"Ini jelas bahawa, kementerian tersebut tidak mengendahkan suara pemimpin yang dilantik rakyat sekaligus merendah-rendahkan martabat Dewan Parlimen selaku penguasa penuh dalam setiap keputusan terhadap rakyat," kata ketua dewan itu Lahirul Latigu.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abd Rahim Bakri hari ini dilaporkan berkata, kerajaan tidak berhasrat memansuhkan pemasangan kamera AES kerana ia tindakan holistik bagi mengurangkan kadar kemalangan maut.

Dalam kenyataannya hari ini, Lahirul juga memuji Pulau Pinang dan Kelantan yang menangguhkan AES kerana ia selari dengan konsep negara berkebajikan yang dilaungkan PAS.

Sementara itu, menyentuh cadangan pelaksanaan AES di 21 kawasan di seluruh Sabah, Lahirul berkata ia tidak membawa apa-apa kesan terhadap pembangunan prasarana negeri.

"Buat apa dipasang sistem AES, sedangkan jalan-jalan raya di Sabah boleh disifatkan terlalu teruk dan mundur ke belakang," katanya lagi.

Bukan sahaja wakil rakyat pembangkang, penyokong kerajaan seperti Mohamad Aziz (BN-Seri Gading) dan Noraini Ahmad (BN-Parit Sulong) juga sebelum ini meluahkan rasa tidak senang dengan langkah itu di Parlimen.

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top