Ahad, 22 November 2009

PAS PERSOAL KREDIBILITI SKN ?




Oleh: SALIHIN LADJA MURA

KETUA Pemuda Pas Sabah, Lahirul Latigu mempersoalkan kredibiliti Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Datuk Sukarti Wakiman apabila melantik pegawai Skil hakiki S 44 sebagai Pengarah Jabatan Kerajaan Negeri, sedangkan kelayakan pegawai tersebut diragui.

“Adalah keterlaluan jika Kerajaan Negeri melantik pegawai rendah sebagai Ketua Jabatan, seolah-olah tidak ada pegawai yang berkelayakan. Bayangkan pegawai ini hanya berskel S44 tetapi memangku jawatan S48 dan menanggung kerja Skel S54,” tegas Lahirul yang merahsiakan nama dan Ketua Jabatan berkenaan. 

Dalam hal ini, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Sukarti Wakiman mungkin terlepas pandang atau terdapat campurtangan politik sehingga pegawai junior dilantik memangku dan menanggung kerja jawatan kanan sedangkan ramai yang berkelayakan di jabatan berkenaan.

Kecenderungan Kerajaan Negeri Sabah melantik pegawai junior ini sebagai Ketua Jabatan memberikan impak yang begitu ketara kepada operasi dan sistem penyampaian jabatan yang amat penting ini sehingga Jabatan yang sering dikaitkan dengan rasuah ini terus dibelenggu masalah yang serupa.

“Kita kesal kerana Ketua jabatan tersebut gemar mengadakan lawatan ke luar daerah, namun tidak ke pejabat jabatan di daerah berkenaan, sebaliknya banyak menghabiskan masa di rumah urut atau melakukan kegiatan maksiat secara terbuka,” ujar Lahirul yang mendesak agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat tuntutan TNT yang dikemukakan Ketua Jabatan berkenaan kerana dipercayai sebagai tuntutan palsu.

Sila Tinggalkan Pesan, K!

Catat Ulasan

 
back to top